BĄDŹ AKTYWNY!

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Zdobycze cywilizacyjne XX w., w tym głównie mechanizacja i komputeryzacja codziennych czynności, sprawiły, że w naszym życiu  jest dużo mniej aktywności fizycznej, niż jeszcze 100 czy nawet 50 lat temu.
A przecież ruch  dla naszego organizmu powinien być czymś tak naturalnym, jak mycie zębów czy oddychanie.

WEDŁUG NARODOWEGO PROGRAMU ZDROWIA DLA POLSKI NA LATA 2007-2015 POLSKIE SPOŁECZEŃSTWO CECHUJE MAŁA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA:

90% dorosłych nie jest wystarczająco aktywnych fizicznie!

zaledwie 30% dzieci i młodzieży uprawie formy ruchu, których rodzaj i intensywność zaspokaja potrzeby organizmu

Dlaczego się nie ruszamy?

Może znasz to z własnego doświadczenia?

brak nawyku

brak poczucia, że aktywność fizyczna jest elementem zdrowego stylu życia

brak umiejetności związanych z aktywnością fizyczną lub niska sprawność fizyczna

brak dostępu do sprzętu sportowego i warunków do uprawiania sportu

A jaka jest Twoja wymówka?

nie lubię sportu
szybko się męczę
nie mam na to czasu

Mamy Cię! Zamiast szukać wymówek, spróbuj znaleźć rozwiązanie.

spadek-aktywnosci-fizycznej

Nie musisz wywracać swojego życia do góry nogami, aby być bardziej aktywnym fizycznie.

Na początek wystarczą małe zmiany:

gdzie-mozemy-byc-aktywni-fizycznie
Wyjdź 10 minut wcześniej do pracy lub szkoły

Zostaw samochód dwie ulice wcześniej lub wysiądź z autobusu 2 przystanki wcześniej i przejdź ten dystans na piechotę. W obydwie strony to już prawie kilometr dziennie!

Po tygodniu pracy lub szkoły będzie to już 5 km.

Jeździsz windą?

Jeśli codziennie jeździsz windą, zamień ją na schody

Pracujesz przy komputerze?

Jeśli dużo czasu spędzasz pracując przed komputerem – rób 5 minutowe przerwy co najmniej raz na godzinę; przysiady, rozciaganie lub chocby spacer do drugiego pomieszczenia rozluźnią mięśnie, pobudzą krążenie i układ oddechowy; zwiększy to również Twoją koncentrację i efektywność pracy

Mówisz, że nie stać Cię na drogi sprzęt sportowy?

Nawet krzesło może służyć jako przyrząd do ćwiczeń

Wybierz tę aktywność fizyczną, która naprawdę sprawia Ci przyjemność

Nie podążaj za modą np. na bieganie – jeśli tego nie lubisz, nie zmuszaj się; wybierz taniec, zumbę, albo sztuki walki

Znajdź towarzystwo do wspólnego uprawiania aktywności fizycznej

Rodzina, przyjaciele, kółko sportowe…  razem będzie Wam łatwiej! To zwiększa motywację do działania, buduje więzi rodzinne i społeczne, a także przynosi więcej zabawy i satysfakcji

Sport pomaga radzić sobie ze stresem, a także rozładowuje napięcia

Uczy wytrwałości, dążenia do celu i dyscypliny; ilość włożonej pracy w prosty sposób przekłada się tu na wynik; poznajemy  dzięki niemu tak ważne w życiu codziennym umiejętności, jak systematyczność, cierpliwość i pokora

Czy pamiętasz jak...

ścigałeś się z windą

grałaś w gumę lub w klasy

mama przez okno wołała, żebyś wrócił z podwórka do domu, a ty prosiłeś, aby dała Ci jeszcze godzinę

... to było naturalne, automatyczne

Ile czasu powinienem poświęcać na aktywność fizyczną???

Dzieci i młodzież powinni być aktywni codziennie przez co najmniej 1 godzinę (wysiłek do zmęczenia)

Osoby dorosłe powinny być aktywne fizycznie co najmniej 3 razy w tygodniu przez ok. 2 godziny

Odpowiedni poziom aktywności fizycznej przyczynia się do rozwoju:

układu krążeniowo-oddechowego (zdrowe serce i płuca),
narządu ruchu (zdrowe kości, mięśnie i stawy),
układu nerwowego (prawidłowa koordynacja i kontrola ruchu).

UCZNIOWIE NIEćWICZĄCY NA LEKCJACH WF

Według raportu NIK z roku 2013:

18%

Szkoła podstawowa

25%

Gimnazjum

30%

Szkoła ponadgimnazjalna

Zwalniając dziecko z lekcji WF-u, zwalniasz je z odpowiedzialności za własne ciało i zdrowie.