Walentynkowy bukiet…rzodkiewek

14 lutego, 2019

Katarzyna Walas, dietetyk: Zastanawialiście się kiedyś, co innego niż bukiet kwiatów czy pudełko czekoladek można wręczyć ukochanej osobie? Co powiecie na piękną i niezwykle zdrową kompozycję roślinną, którą na dodatek można zjeść? Kwiaty od dawna są elementem dań, można je z powodzeniem jeść, a czy warzywa mogą zastąpić bukiet tulipanów czy róż? To chyba zależy od osoby, dla której przeznaczony jest upominek.

Dla mniej przekonanych do warzywnych bukietów mam propozycję, żeby postawili sobie kulinarne wyzwanie i spróbowali swoich sił w przygotowaniu smacznego i odżywczego dania. I tu można wykorzystać dary natury w postaci kwiatów, warzyw i owoców, dzięki którym uroczysta kolacja stanie się jeszcze bardziej wyjątkowa. Poza walorami estetycznymi i smakowymi, jako dietetyczka zwrócę Waszą uwagę na wartości odżywcze, które niosą ze sobą tęczowe składniki.

Im bardziej kolorowo na talerzu, tym jakość dania wyższa. Mnogość kolorów w daniu oznacza ilość składników odżywczych, do których dietetycy przekonują na każdym kroku. Mowa tu o witaminach i mikroelementach, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Co takiego kryje się za kolorami?

Żółty i pomarańczowy
Niezwykle bogata w witaminę A i C oraz karotenoidy grupa warzyw i owoców. Betakaroten neutralizuje wolne rodniki, ma niezwykły wpływ na jakość skóry, włosów i paznokci, ma zbawienny wpływ na wzrok. Poza tym jarzyny z tej grupy są niezwykłym źródłem potasu, który odpowiada za regulacje nawodnienia organizmu.

Czerwony
Czerwony to kolor krwi, a czerwone rośliny to ochrona układu sercowo-naczyniowego. Będąc źródłem likopenu (grupa karotenoidów) – przeciwutleniacza, antocyjanów i potasu, czerwone warzywa i owoce wykazują działanie przeciwzapalne, wzmacniają naczynia krwionośnie, zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych, a także regulują ciśnienie krwi i pracę serca.

Fioletowy
Fioletowe warzywa i owoce, będące źródłem polifenoli i witaminy C przeciwdziałają starzeniu się skóry, zapobiegają chorobom serca, a także działają przeciwnowotworowo. Swój intensywny kolor zawdzięczają antocyjanom, silnym antyutleniaczom, których działanie zapobiega infekcjom dróg moczowych, układu pokarmowego oraz zapobiega starzeniu się skóry.

Biały
Białe warzywa i owoce są bogate w allicylinę – naturalny antybiotyk. Ma on niezwykle silne działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Zawierają znaczne ilości siarki, a także są źródłem flawonoidów (przeciwutleniaczy), które wpływają na pożądany poziom cholesterolu. Grupa biała ze względu na swoje właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe i rozkurczowe, polecana jest szczególnie w okresie spadku odporności organizmu.

Zielony
Bogate w działający detoksykująco chlorofil, źródło żelaza, zapobiegające chorobom nowotworowym, odkwaszające organizm to znane z naszych stołów zielone rośliny. Znakomite źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,E,K) oraz w wodzie (C, witaminy z grupy B), a także luteiny, wpływają na poprawę wzroku, wygląd skóry, włosów i paznokci. Zawarty w nich potas zapobiega obrzękom. Są niezwykłym źródłem kwasu foliowego, czyli są niezbędnym składnikiem pożywienia każdej kobiety.

Genialnym uzupełnieniem dania, które będzie składało się z wyżej wymienionych kolorów, mogą być kwiaty, które są doskonałym dodatkiem do kanapek, sałatek czy zup, oczywiście w miarę ich dostępności o danej porze roku. Pospolite w polskim krajobrazie, a niezwykle wyjątkowe w składzie. Mowa o mleczach, bratkach, goździkach czy chryzantemach i wielu innych. Poza walorami estetycznymi kwiaty mają właściwości przeciwzapalne (czarny bez), są bogate w karotenoidy (nagietek), czy obniżają poziom glukozy we krwi (mniszek lekarski). Charakteryzują się niepowtarzalnością smaków i zapachów, od miętowego (stokrotka) przez cytrusowy (aksamitka) i słodki (malwa) po słodko-kwaśny (róża).

Walentynkowy bukiet nie musi być pękiem czerwonych róż, może być pęczkiem równie czerwonych rzodkiewek. A dla większych tradycjonalistów proponuję pyszne, kolorowe, walentynkowe dania, które poza smakiem mają w sobie ukryte moce w postaci antyoksydantów, flawonoidów czy likopenu. Dla zachowania zdrowia należy je spożywać pięć razy dziennie, codziennie.

Smacznego!

Autor:
Katarzyna Walas
Dietetyk Programu PoZdro! we Wrocławiu

specjalistka żywienia klinicznego
psychodietetyk, coach
gabinetodwagi.pl