Super żywność dla super kobiety

8 marca, 2019

Katarzyna Walas, dietetyk: Zastanawiałyście się kiedyś, czym jest super food? Dlaczego właściwości niektórych roślin są na tyle niezwykłe, że noszą miano wyjątkowych i mają własną kategorię? I co istotne – czy mamy takie super rośliny w gamie Polskich specjałów?

Możliwości roślin występujących w naszej szerokości geograficznej nie rozczarowują, wyobraźcie sobie, że nie są to wyszukane gatunki, a wiele z nich odnajdziecie w swoich codziennych jadłospisach. Popularne wśród żywieniowców nasiona chia i goi, owoce acai lub amarantus czy aloes mają swoje odpowiedniki na naszych stołach.

Wiele z nas spacerując lub bawiąc się w plenerze spotkało jedną z nich, na długo pamiętając to spotkanie, bo pozostałość po nim piekła jeszcze przez kilka godzin. Mowa o pokrzywie, która jest popularnym gatunkiem, jednak jej super właściwości są nieznane. Można porównać ją do aloesu, ponieważ wykazuje podobne do niego właściwości – oczyszcza, wzmacnia odporność i obniża poziom cukru we krwi. Poza tym jest znakomitym źródłem witamin A i C, a także żelaza, magnezu i potasu. Jest wyjątkowym dodatkiem do koktajli czy sałatek.

Bogatym źródłem białka, nie tylko dla wegan, jest odpowiedniczka komosy ryżowej – soczewica, dzięki swoim właściwościom stymuluje organizm do produkcji kolagenu oraz działa przeciwnowotworowo i zapobiega miażdżycy. Genialne źródło oczyszczającego błonnika, fosforu i kwasu foliowego. Na jej bazie budowane są pyszne dania wegańskie, jest wyśmienitym dodatkiem do zup i farszów.

Czym zastąpić nasiona goi? Nie ma prostszego rozwiązania jak żurawina. Poza swoim działaniem antybakteryjnym – zalecana w dolegliwościach ze strony układu moczowego, obniża poziom cukru we krwi, działa przeciwnowotworowo. Jest niezwykle bogatym źródłem witaminy C. Niezastąpiona w kuchni, jako dodatek do mięs, wyśmienita przekąska w postaci suszonej.

Super kasza, czyli kasza jaglana. Bezglutenowe źródło witamin z grupy B, żelaza, wapnia oraz wysokiej jakości białka. Można porównać ją do amarantusa mającego podobne wartości odżywcze. Kasza jaglana jest znakomitym rozwiązaniem dla osób cierpiących na celiakię czy nietolerujących glutenu. Śniadania na jej bazie są wyśmienitym sposobem na rozpoczęcie dnia, a także świetnie sprawdza się, jako składnik ciast i przekąsek.

Dobrze znane osobom cierpiącym na choroby przewodu pokarmowego siemię lniane, którego super właściwości nie ograniczają się do regulacji i wspierania pracy jelit, można porównać do nasion goi. Nasiona lnu, jako źródło przeciwutleniaczy i omega 3 kwasów tłuszczowych wykazują działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe, pobudzają pracę układu nerwowego. Można zaliczyć je do grona tzw. spalaczy tłuszczu. Bogate w błonnik, cynk, wapń oraz witaminę E stanowi niezastąpiony dodatek do sałatek, jogurtów czy koktajli.

Produkty, które określa się mianem super żywności powinny znaleźć się w naszym menu codziennie. Oczywiście wyżej wymienione przykłady to zaledwie namiastka z możliwości, jakie daje nam natura. Dzięki super food profilaktyka staje się znacznie przyjemniejsza, a poszerzając swoje menu o produkty z całej gamy kolorów staje się one rozkoszą dla podniebienia. Jeśli chcecie sobie zrobić przyjemność w dniu kobiet, a także kolejnych, wybierajcie mądrze i zdrowo. Zatem może wyśmienity i odżywczy koktajl na drugie śniadanie? Bo super kobiety wybierają super żywność.

Smacznego!
Autor:

Katarzyna Walas
Dietetyk Programu PoZdro! we Wrocławiu
specjalistka żywienia klinicznego
psychodietetyk, coach
gabinetodwagi.pl