Uważaj, cukrzyca nie boli

SPRAWDŹ CZY JESTEŚ W GRUPIE RYZYKA

Epidemia cukrzycy

Prawie 371 milionów osób na świecie choruje na cukrzycę, w tym 3 mln w Polsce.

Co 5 sekund ktoś na świecie dowiaduje się, że jest chory na cukrzycę, co 10 sekund ktoś umiera z powodu powikłań tej choroby. Specjaliści szacują, że w 2030 roku liczba chorych sięgnie 552 mln.

  • stanowi jedynie 5-8% wszystkich przypadków cukrzycy,
  • jest chorobą autoimmunologiczną,
  • najczęściej pojawia się u dzieci (do 9 r.ż), w wieku dorastania lub u osób przed 30. rokiem życia,
  • może, ale wcale nie musi, być spowodowana czynnikami o charakterze genetycznym,
  • do jej wystąpienia, oprócz ewentualnych czynników genetycznych, dochodzi przy współistnieniu wielu czynników środowiskowych,
  • w jej efekcie chory musi do końca życia regularnie przyjmować insulinę,
  • na jej rozwinięcie się nie mamy wpływu.
  • zakażenia wirusowe,
  • zbyt wczesne wprowadzenie do diety pokarmów zbożowych,
  • zbyt krótki okres karmienia piersią,
  • dieta bogata w gluten, kofeinę, azotany, sztuczne barwniki, konserwanty i produkty wędzone,
  • niedobór witaminy D3 w ciąży i w pierwszych miesiącach życia dziecka,
  • toksyny,
  • stres,
  • nadmiar tkanki tłuszczowej.
  • odpowiada za 90% przypadków cukrzycy,
  • grupa schorzeń metabolicznych, charakteryzująca się podwyższonym poziomem cukru,
  • najważniejszym zaburzeniem w tej chorobie jest tzw. insulinooporność, czyli brak prawidłowej odpowiedzi na insulinę,
  • rozpoczyna się na wiele lat przed wystąpieniem jej objawów,
  • z czasem prowadzi do bardzo poważnych powikłań tj. problemy ze wzrokiem, trzustką, sercem, nerkami, a nawet amputacje kończyn,
  • do jej ujawnienia dochodzi najczęściej u osób predysponowanych genetycznie, przy współistnieniu czynników środowiskowych,
  • w 70% na jej rozwój mamy wpływ!

  • Decyduje o tym przede wszystkim styl życia jaki prowadzimy na co dzień (stosowanie zdrowej diety i regularne uprawianie aktywności fizycznej).
  • mała aktywność fizyczna,
  • wysokokaloryczna, niezdrowa dieta,
  • nadużywanie alkoholu,
  • palenie tytoniu oraz wdychanie dymu tytoniowego,
  • stres,
  • zaburzenia rozwoju płodowego (m.in. zbyt niska lub zbyt wysoka masa urodzeniowa, przekarmienie lub sztuczne 
karmienie w pierwszych miesiącach życia),
  • nadmiar tkanki tłuszczowej.

Ankieta: czy jestem w grupie ryzyka?

PYTANIA:

Codziennie jem posiłki regularnie - nigdy nie omijam rano śniadania: TAK/NIE
Rzadko jadam na mieście, posiłki przygotowuję w domu, ze świeżych produktów: TAK/NIE
Zawsze czytam etykiety na produktach: TAK/NIE
Unikam produktów o wysokiej zawartości cukru, soli, bądź tłuszczu (w tym szczególnie napojów wysokosłodzonych, tłustych i słodkich przekąsek oraz gotowych, przetworzonych produktów): TAK/NIE
Każdego dnia znajduję przynajmniej 30 minut na ćwiczenia lub inną formę aktywności fizycznej: TAK/NIE

WYNIKI:

Świetnie!

Twoje codzienne nawyki znacznie zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu 2. Taki styl życia oraz regularne badania pozwolą Ci zachować zdrowie i cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata!

Jest nieźle!

Warto jednak wprowadzić drobne zmiany nawyków, aby jeszcze lepiej zadbać o zdrowie. Pamiętaj, że prawidłowa dieta i odpowiednia dawka aktywności fizycznej pozwalają uniknąć zachorowania na cukrzycę typu 2 i cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata!

Uwaga!

Twoje codzienne nawyki mogą w szybkim tempie doprowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2! Zadbaj o prawidłową dietę i odpowiednią dawkę aktywności fizycznej, a także zrób badania profilaktyczne. Pamiętaj, że w 70% masz wpływ na swoje zdrowie – zareaguj nim będzie za późno!

Według badań przeprowadzonych przez Fundację Medicover w ramach programu PoZdro! wśród uczniów pierwszych klas szkół gimnazjalnych:
  • nadwagę i otyłość ma ok. 21% uczniów,
  • podwyższone ciśnienie tętnicze stwierdzono u ok. 23% uczniów,
  • dostateczną, słabą i bardzo słabą wydolność fizyczną ma ok. 65% uczniów,
  • wady postawy ciała ma ok. 75% dzieci.

To oznacza, że około 16% młodzieży znalazło się w grupie ryzyka cukrzycy i innych chorób cywilizacyjnych.

Nadmierna masa ciała u dzieci i młodzieży...

...bardzo często ma negatywny wpływ na wyniki w nauce i stanowi przeszkodę w dążeniu do sukcesów, a także determinuje kontakty towarzyskie w grupie rówiesniczej.

EFEKTY:

- średnia długość życia krótsza o 10 %,
- zarobki niższe o 18%,
- wzrost wydatków na leki na receptę o 80%,
- spadek jakości życia prywatnego

70% dzieci, które w wieku 10-13 lat cierpią na otyłość lub nadwagę pozostanie otyłymi lub mającymi nadwagę dorosłymi.

Ten niezwykle istotny i, niestety, narastający problem otyłości u dzieci może doprowadzić do historycznej zmiany – obecne pokolenie dzieci urodzonych po 2000 r. może żyć krócej, niż pokolenie ich rodziców.

Najczęstsze symptomy cukrzycy typu 1:
  • wzmożone pragnienie,
  • częste i w zwiększonej ilości oddawanie moczu,
  • osłabienie i zmęczenie,
  • wzmożona senność,
  • pojawienie się zmian ropnych na skórze

Jesteś tym, co jesz

Szybkie tempo życia i powszechna dostępność żywności sprawiły, że często sięgamy po produkty spożywcze bezrefleksyjnie i mechanicznie. Nie czytamy etykiet, kierujemy się wyłącznie kolorem opakowania lub zasłyszaną reklamą.

Jemy wysokoprzetworzone i wysokoenergetyczne produkty żywnościowe, zawierające bardzo dużo soli, cukru i tłuszczów, a także sztucznych składników poprawiających ich smak i zapach. Nie dostarczają one za to prawie w ogóle lub niewielką ilość wartości odżywczych tj. białko, witaminy czy minerały. W ten sposób zamiast zdrowo budować swoje ciało, co najwyżej je otłuszczamy.

Konsumpcja gotowych potraw, słodyczy i tzw, żywności śmieciowej typu fast food stale rośnie, a wraz z nią epidemia nadwagi i otyłości.

Czy wiesz, że?

Cukier uzależnia nasz organizm podobnie jak alkohol czy papierosy. Powoduje też zmiany w mózgu podobne do tych, wywołanych przez długotrwałe zażywanie narkotyków.

UWAGA!

Prawie 40% dorosłych Polaków zjada coś słodkiego co najmniej 5 razy w tygodniu, a 11% siega po słodycze nawet kilka razy dziennie.

SPOŻYCIE CUKRU W LATACH
50-60-TYCH I TERAZ

Teraz = ok. 50 kg na osobę rocznie
Lata 50-60-te = ok 5 kg na osobę rocznie
Powody, dla których jemy słodycze:
  • zajadanie stresu i chandry,
  • szybkie poprawienie nastroju,
  • w nagrodę,
  • dla relaksu,
  • z nudy

Czy wiesz, w jakich produktach znajdziesz cukier?

Pieczywo, jogurty naturalne, produkty typu fit i light, serki , gotowe wyroby garmażeryjne, kolorowe słodkie napoje, wody smakowe, dżemy, soki, owoce, miody

Warto czytać etykiety na produktach!

Zwróć uwagę na nazwy substancji słodzących – nie tylko cukier szkodzi zdrowiu!