Nowalijki – jeść, czy nie jeść?

21 marca, 2019

Świeże, chrupiące, niezwykle apetyczne i zwiastujące wiosnę, o czym mowa? O nowalijkach. Kuszą zapachem i kolorami, a poza niezwykłymi walorami smakowymi są źródłem witamin i mikroelementów. Do nowalijek zalicza się: rzodkiewki, młodą marchewkę, cebulkę dymkę i szczypiorek, sałatę, ogórka oraz pomidory. Czy można spożywać je bez ograniczeń?

Nowalijki hodowane są w szklarniach lub w tzw. gruncie, czyli tradycyjnie na polu. Warunki szklarniowe dają możliwość szybszego wzrostu roślin i obfitego plonu, dzięki utworzeniu specyficznego mikroklimatu wewnątrz pomieszczenia. Szklarnia chroni przed wiatrem a przede wszystkim utrzymuje temperaturę w dzień i w nocy, chroniąc przed przymrozkami. Dzięki hodowli szklarniowej możemy jeść nowalijki o miesiąc wcześniej w porównaniu do roślin hodowanych w gruncie.

Niskokaloryczne, bogate w błonnik, świetne jako dodatek do posiłków, powinny stanowić część wiosennego menu. Bogate w potas i likopen pomidory, ogórki będące znakomitym produktem oczyszczającym organizm – w 98% składają się z wody. Cebula dymka wraz ze szczypiorkiem jako źródło żelaza, fosforu i witamin z grupy B. Rzodkiewki wzmacniające serce i oczyszczające przewód pokarmowy. To zaledwie niektóre cechy nowalijek.

Niepokojące są sposoby nawożenia roślin, a właściwie ilość środków, którymi się nawozi. Nowalijki mają zdolność gromadzenia związków chemicznych w szczególności związków azotowych, które znajdują się w nawozach. Zbyt obfite wzmacnianie roślin powoduje nadmierną ilość azotu w ich składzie.

Czy to oznacza, że trzeba zrezygnować z tych wiosennych smakołyków? Otóż nie, jednak warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Wybierajmy zdrowe rośliny, bez przebarwień, z gładką skórką, bez pleśni. Dotyczy to zarówno korzeni jak i liści roślin.
  • Zwracajmy uwagę na kolor liści – żółty może świadczyć o nadmiarze nawozu w trakcie hodowli.
  • Duży rozmiar rośliny może wskazywać na znaczną ilość związków azotowych, dlatego lepiej wybierać mniejsze okazy.
  • Zawsze pamiętajmy o myciu skórki i liści przed jedzeniem.
  • Warto obierać warzywa przed spożyciem, szkodliwe substancje znajdują się tuż pod skórką.
  • Wybierajmy rośliny z certyfikowanych hodowli.
  • Nie kupujmy i nie przechowujmy roślin w szczelnych plastikowych opakowaniach.

Kolorowy talerz to najlepsze rozwiązanie na utrzymanie zdrowia i dobrej kondycji. Nowalijki są jednym z elementów posiłków, które wraz z pozostałymi składnikami posiłków tworzą niezwykle smakowite dla oczu i podniebienia połączenia. Wybierajcie zdrowo i odważnie. Smacznego!

Autor:

Katarzyna Walas
Dietetyk Programu PoZdro! we Wrocławiu
specjalistka żywienia klinicznego
psychodietetyk, coach
gabinetodwagi.pl