Bądź aktywny!

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Zdobycze cywilizacyjne XX w., w tym głównie mechanizacja i komputeryzacja codziennych czynności, sprawiły, że w naszym życiu  jest dużo mniej aktywności fizycznej, niż jeszcze 100 czy nawet 50 lat temu. A przecież ruch dla naszego organizmu powinien być czymś tak naturalnym, jak oddychanie czy mycie zębów.

Dlaczego się nie ruszamy?
Może znasz to z własnego doświadczenia?

  • Brak nawyku
  • Brak poczucia, że aktywność fizyczna jest elementem zdrowego stylu życia
  • Brak umiejetności związanych z aktywnością fizyczną lub niska sprawność fizyczna
  • Brak dostępu do sprzętu sportowego i warunków do uprawiania sportu

A jaka jest Twoja wymówka?

- nie lubię sportu
- szybko się męczę
- nie mam czasu

Mamy Cię!

Zamiast szukać wymówek, spróbuj znaleźć rozwiązanie.
Pierwsze globalne trendy niedostatecznej aktywności fizycznej u nastolatków wskazują, że konieczne jest pilne działanie w celu zwiększenia poziomu aktywności fizycznej u dziewcząt i chłopców w wieku 11–17 lat. Badanie opracowane przez naukowców ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), stwierdza, że ​​ponad 80% młodzieży szkolnej na całym świecie nie spełnia aktualnych zaleceń co najmniej jednej godziny aktywności fizycznej dziennie – w tym 85% dziewcząt i 78% chłopców.

Nie musisz wywracać swojego życia do góry nogami, aby być bardziej aktywnym fizycznie.
Na początek wystarczą małe zmiany:

Wyjdź 10 minut wcześniej do pracy lub szkoły
Zostaw samochód dwie ulice wcześniej lub wysiądź z autobusu 2 przystanki wcześniej i przejdź ten dystans na piechotę. W obydwie strony to już prawie kilometr dziennie!

Po tygodniu pracy lub szkoły będzie to już 5 km.
Jeździsz windą?

Jeśli codziennie jeździsz windą, zamień ją na schody.

Pracujesz przy komputerze?
Jeśli dużo czasu spędzasz pracując przed komputerem – rób 5 minutowe przerwy co najmniej raz na godzinę.
Przysiady, rozciaganie lub choćby spacer do drugiego pomieszczenia rozluźnią mięśnie, pobudzą krążenie i układ oddechowy. Zwiększy to również Twoją koncentrację i efektywność pracy.
Mówisz, że nie stać Cię na drogi sprzęt sportowy?

Nawet krzesło może służyć jako przyrząd do ćwiczeń.

Wybierz tę aktywność fizyczną, która naprawdę sprawia Ci przyjemność
Nie podążaj za modą np. na bieganie – jeśli tego nie lubisz, nie zmuszaj się.
Wybierz taniec, zumbę, albo sztuki walki.
Znajdź towarzystwo do wspólnego uprawiania aktywności fizycznej

Rodzina, przyjaciele, kółko sportowe…  razem będzie Wam łatwiej! To zwiększa motywację do działania, buduje więzi rodzinne i społeczne, a także przynosi więcej zabawy i satysfakcji.

Sport pomaga radzić sobie ze stresem, a także rozładowuje napięcia
Uczy wytrwałości, dążenia do celu i dyscypliny. Ilość włożonej pracy w prosty sposób przekłada się tu na wynik. Poznajemy dzięki niemu tak ważne w życiu codziennym umiejętności, jak systematyczność, cierpliwość i pokora.
Ile czasu powinienem poświęcać na aktywność fizyczną?
  • Dzieci i młodzież powinni być aktywni codziennie przez co najmniej 1 godzinę (wysiłek do zmęczenia)
  • Osoby dorosłe powinny być aktywne fizycznie co najmniej 3 razy w tygodniu przez ok. 2 godziny
Zwalniając dziecko z lekcji WF-u, zwalniasz je z odpowiedzialności za własne ciało i zdrowie.
Odpowiedni poziom aktywności fizycznej wpływa na prawidłowy rozwój:

układu krążeniowo-oddechowego (zdrowe serce i płuca),
narządu ruchu (zdrowe kości, mięśnie i stawy),
układu nerwowego (prawidłowa koordynacja i kontrola ruchu).