UWAŻAJ, CUKRZYCA NIE BOLI

Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka

Prawie 371 milionów osób na świecie choruje na cukrzycę, w tym 3 mln w Polsce.

Co 5 sekund ktoś na świecie dowiaduje się, że jest chory na cukrzycę, co 10 sekund ktoś umiera z powodu powikłań tej choroby. Specjaliści szacują, że w 2030 roku liczba chorych sięgnie 552 mln.

*w skali świata

CUKRZYCA TYPU 1:

stanowi jedynie 5-8% wszystkich przypadków cukrzycy,

jest chorobą autoimmunologiczną

najczęściej pojawia się u dzieci (do 9 r.ż), w wieku dorastania lub u osób przed 30. rokiem życia,

może, ale wcale nie musi, być spowodowana czynnikami o charakterze genetycznym,

do jej wystąpienia, oprócz ewentualnych czynników genetycznych, dochodzi przy współistnieniu wielu czynników środowiskowych,

w jej efekcie chory musi do końca życia regularnie przyjmować insulinę,

na jej rozwinięcie się nie mamy wpływu.

Zobacz jakie czynniki wpływają na powstawanie cukrzycy typu 1

zakażenia wirusowe,

zbyt wczesne wprowadzenie do diety pokarmów zbożowych,

zbyt krótki okres karmienia piersią,

dieta bogata w gluten, kofeinę, azotany, sztuczne barwniki, konserwanty i produkty wędzone,

niedobór witaminy D3 w ciąży i w pierwszych miesiącach życia dziecka,

toksyny,

stres,

nadmiar tkanki tłuszczowej.

CUKRZYCA TYPU 2:

odpowiada za 90% przypadków cukrzycy,

grupa schorzeń metabolicznych, charakteryzująca się podwyższonym poziomem cukru,

najważniejszym zaburzeniem w tej chorobie jest tzw. insulinoodporność, czyli brak prawidłowej odpowiedzi na insulinę,

rozpoczyna się na wiele lat przed wystąpieniem jej objawów,

z czasem prowadzi do bardzo poważnych powikłań tj. problemy ze wzrokiem, trzustką, sercem, nerkami, a nawet amputacje kończyn,

do jej ujawnienia dochodzi najczęściej u osób predysponowanych genetycznie, przy współistnieniu czynników środowiskowych,

w 70% na jej rozwój mamy wpływ!

Decyduje o tym przede wszystkim styl życia jaki prowadzimy na co dzień (stosowanie zdrowej diety i regularne uprawianie aktywności fizycznej).

Zobacz jakie czynniki wpływają na powstawanie cukrzycy typu 2

mała aktywność fizyczna,

wysokokaloryczna, niezdrowa dieta,

nadużywanie alkoholu,

palenie tytoniu oraz wdychanie dymu tytoniowego,

stres,

zaburzenia rozwoju płodowego (m.in. zbyt niska lub zbyt wysoka masa urodzeniowa, przekarmienie lub sztuczne 
karmienie w pierwszych miesiącach życia),

nadmiar tkanki tłuszczowej.

Według badań przeprowadzonych przez Fundację Medicover w ramach programu PoZdro! wśród uczniów pierwszych klas szkół gimnazjalnych:

nadwagę i otyłość ma ok. 21% uczniów,

podwyższone ciśnienie tętnicze stwierdzono u (średnia)% uczniów,

dostateczną, słabą i bardzo słabą wydolność fizyczną ma ok. 65% uczniów,

wady postawy ciała ma ok. 75% dzieci.

To oznacza, że około 16% młodzieży znalazło się w grupie ryzyka cukrzycy i innych chorób cywilizacyjnych.

70% dzieci, które w wieku 10-13 lat cierpią na otyłość lub nadwagę pozostanie otyłymi lub mającymi nadwagę dorosłymi.

Ten niezwykle istotny i, niestety, narastający problem otyłości u dzieci może doprowadzić do historycznej zmiany – obecne pokolenie dzieci urodzonych po 2000 r. może żyć krócej, niż pokolenie ich rodziców.

OŚ ROZWOJU CUKRZYCY TYPU 2

nadwaga, otyłość

problemy z trzustką, nerkami

pogorszenie ostrości widzenia

amputacja kończyny ze względu na stopę cukrzycową

STOP ! Możesz temu zapobiec !

ANKIETA: CZY JESTEM W GRUPIE RYZYKA?

Pytania:

Codziennie jem posiłki regularnie - nigdy nie omijam rano śniadania: TAK/NIE

Rzadko jadam na mieście, posiłki przygotowuję w domu, ze świeżych produktów: TAK/NIE

Zawsze czytam etykiety na produktach: TAK/NIE

Unikam produktów o wysokiej zawartości cukru, soli, bądź tłuszczu (w tym szczególnie napojów wysokosłodzonych, tłustych i słodkich przekąsek oraz gotowych, przetworzonych produktów): TAK/NIE

Każdego dnia znajduję przynajmniej 30 minut na ćwiczenia lub inną formę aktywności fizycznej: TAK/NIE

Wyniki:

Brak odpowiedzi 'NIE'

Świetnie!

Twoje codzienne nawyki znacznie zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu 2. Taki styl życia oraz regularne badania pozwolą Ci zachować zdrowie i cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata!

Do 2 odpowiedzi 'NIE'

Jest nieźle!

Warto jednak wprowadzić drobne zmiany nawyków, aby jeszcze lepiej zadbać o zdrowie. Pamiętaj, że prawidłowa dieta i odpowiednia dawka aktywności fizycznej pozwalają uniknąć zachorowania na cukrzycę typu 2 i cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata!

Powyżej 2 odpowiedzi 'NIE'

Uwaga!

Twoje codzienne nawyki mogą w szybkim tempie doprowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2! Zadbaj o prawidłową dietę i odpowiednią dawkę aktywności fizycznej, a także zrób badania profilaktyczne. Pamiętaj, że w 70% masz wpływ na swoje zdrowie – zareaguj nim będzie za późno!

Nadmierna masa ciała u dzieci i młodzieży...

...bardzo często ma negatywny wpływ na wyniki w nauce i stanowi przeszkodę w dążeniu do sukcesów, a także determinuje kontakty towarzyskie w grupie rówiesniczej.

EFEKTY:

- średnia długość życia krótsza o 10 %,
- zarobki niższe o 18%,
- wzrost wydatków na leki na receptę o 80%,
- spadek jakości życia prywatnego

cukrzyca-skutki-otylosci

Najczęstsze symptomy cukrzycy typu 1:

  • wzmożone pragnienie,
  • częste i w zwiększonej ilości oddawanie moczu,
  • osłabienie i zmęczenie,
  • wzmożona senność,
  • pojawienie się zmian ropnych na skórze

Szybkie tempo życia i powszechna dostępność żywności sprawiły, że często sięgamy po produkty spożywcze bezrefleksyjnie i mechanicznie. Nie czytamy etykiet, kierujemy się wyłącznie kolorem opakowania lub zasłyszaną reklamą.

Jemy wysokoprzetworzone i wysokoenergetyczne produkty żywnościowe, zawierające bardzo dużo soli, cukru i tłuszczów, a także sztucznych składników poprawiających ich smak i zapach.  Nie dostarczają one za to prawie w ogóle lub niewielką ilość wartości odżywczych tj. białko, witaminy czy minerały. W ten sposób zamiast zdrowo budować swoje ciało, co najwyżej je otłuszczamy.

Konsumpcja gotowych potraw, słodyczy i tzw, żywności śmieciowej typu fast food stale rośnie, a wraz z nią epidemia nadwagi i otyłości.

SPOŻYCIE CUKRU W LATACH 50-60 -TYCH I TERAZ

Teraz = ok. 50 kg na osobę rocznie
Lata 50-60-te = ok 5 kg na osobę rocznie

Czy wiesz, że?

Cukier uzależnia nasz organizm podobnie jak alkohol czy papierosy. Powoduje też zmiany w mózgu podobne do tych, wywołanych przez długotrwałe zażywanie narkotyków.

Powody, dla których jemy słodycze:

zajadanie stresu i chandry,

szybkie poprawienie nastroju,

w nagrodę,

dla relaksu,

z nudy

UWAGA!

Prawie 40% dorosłych Polaków zjada coś słodkiego co najmniej 5 razy w tygodniu, a 11% siega po słodycze nawet kilka razy dziennie.

Czy wiesz, w jakich produktach znajdziesz cukier?

pieczywo, jogurty naturalne, produkty typu fit i light, serki , gotowe wyroby garmażeryjne, kolorowe słodkie napoje, wody smakowe, dżemy, soki, owoce, miody

Warto czytać etykiety na produktach!

Zwróć uwagę na nazwy substancji słodzących – nie tylko cukier szkodzi zdrowiu!

Brak ruchu to jeden z większych problemów we wspólczesnym świecie. Przez mechanizację i komputeryzację codziennych czynnośći  staliśmy się społeczeństwem trzech foteli – w domu, w samochodzie/autobusie, w pracy/szkole.

Kiedy spędzamy czas w pozycji siedzącej?

jedząc posiłki w ciągu dnia,

jadąc do pracy lub szkoły,

w pracy/szkole,

podczas odrabiania lekcji,

podczas uroczystości rodzinnych,

w chwilach relaksu, przed komputerem dla rozrywki – portale społecznościowe, chaty, gry komputerowe,.

Czy wiesz, że?

Większość osób spędza 70% dnia w pozycji siedzącej. Sama praca sprawia, że podczas całego życia siedzimy około 10 lat. To nie jest naturalne dla naszego organizmu. Ruch, sport i każda aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem, aby utrzymać go z zdrowiu.

Dowiedz się jak aktywniej spędzać czas każdego dnia:

Jeżdżę windą min. 1 raz dziennie

Podpowiedź

Zamień windę na schody!

Do pracy dojeżdzam autem

Podpowiedź

Postaw samochód dwie ulice dalej i przejdź przynajmniej 500 m przed i po pracy piechotą

Do pracy dojeżdzam autobusem

Podpowiedź

Wysiądź 1-2 przystanki wcześniej i wsiądz 1-2 przystanki dalej; odległość między przystankami średnio wynosi od 300-500 m

8 godzin dziennie pracuję przed komputerem

Podpowiedź

Co godzinę zrób przerwę, wstań, zrób kilka skłonów i ćwiczeń rozciągających

Weekendy spędzam na proszonych obiadach z rodziną

Podpowiedź

Zamiast zasiadać za stołem, umówcie się na spacer do parku

Czym tłumaczymy sobie brak czasu na  aktywność fizyczną?

  • pracą,
  • szkołą,
  • obowiązkami domowymi,
  • ciągłym zmęczeniem.
CO MOŻEMY ZROBIĆ? DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!

DBAJ O ODPOWIEDNIĄ ILOŚĆ I JAKOŚĆ SNU

Sypiaj ok. 8 h, co najmniej 2 godziny po wieczornym posiłku

UNIKAJ DYMU PAPIEROSOWEGO

BADAJ SIĘ REGULARNIE

cukrzyca-chce-przeciwdzialac-v2

Nasze zdrowie zależy w 70% od nas samych. Weźmy za nie odpowiedzialność!

Zlecone przez Marca Lalonde’a badania, których celem było sprawdzenie, co wpływa na nasze zdrowie, dowiodły, że aż w 70% mamy kontrolę nad tym, jak się będziemy czuli dzisiaj, jutro i za kilkadziesiąt lat.

Aktywność fizyczna i odpowiednia dieta to aż 50% szans na prawidłowy rozwój i wysoką jakość życia w przyszłości, bez konieczności ciągłego leczenia się. Gdy dodamy do tego czynniki środowiskowe, mamy już 70% szans, aby wziąć sprawy w swoje ręce i cieszyć się pełnią życia.

Ogólnopolski Program Profilaktyki Cukrzycy i Chorób Cywilizacyjnych „PoZdro!” Fundacji Medicover skierowany jest do uczniów I klas szkół gimnazjalnych.

Jego celem jest poprawa stanu zdrowia poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2 i innych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienie świadomości na temat zdrowego trybu życia. „PoZdro!” jest jednym z największych programów w Europie pod względem planowanej ilości przebadanych dzieci.

ZOBACZ CO MOŻESZ ZROBIĆ
+ Epidemia cukrzycy

Prawie 371 milionów osób na świecie choruje na cukrzycę, w tym 3 mln w Polsce.

Co 5 sekund ktoś na świecie dowiaduje się, że jest chory na cukrzycę, co 10 sekund ktoś umiera z powodu powikłań tej choroby. Specjaliści szacują, że w 2030 roku liczba chorych sięgnie 552 mln.

*w skali świata

CUKRZYCA TYPU 1:

stanowi jedynie 5-8% wszystkich przypadków cukrzycy,

jest chorobą autoimmunologiczną

najczęściej pojawia się u dzieci (do 9 r.ż), w wieku dorastania lub u osób przed 30. rokiem życia,

może, ale wcale nie musi, być spowodowana czynnikami o charakterze genetycznym,

do jej wystąpienia, oprócz ewentualnych czynników genetycznych, dochodzi przy współistnieniu wielu czynników środowiskowych,

w jej efekcie chory musi do końca życia regularnie przyjmować insulinę,

na jej rozwinięcie się nie mamy wpływu.

Zobacz jakie czynniki wpływają na powstawanie cukrzycy typu 1

zakażenia wirusowe,

zbyt wczesne wprowadzenie do diety pokarmów zbożowych,

zbyt krótki okres karmienia piersią,

dieta bogata w gluten, kofeinę, azotany, sztuczne barwniki, konserwanty i produkty wędzone,

niedobór witaminy D3 w ciąży i w pierwszych miesiącach życia dziecka,

toksyny,

stres,

nadmiar tkanki tłuszczowej.

CUKRZYCA TYPU 2:

odpowiada za 90% przypadków cukrzycy,

grupa schorzeń metabolicznych, charakteryzująca się podwyższonym poziomem cukru,

najważniejszym zaburzeniem w tej chorobie jest tzw. insulinoodporność, czyli brak prawidłowej odpowiedzi na insulinę,

rozpoczyna się na wiele lat przed wystąpieniem jej objawów,

z czasem prowadzi do bardzo poważnych powikłań tj. problemy ze wzrokiem, trzustką, sercem, nerkami, a nawet amputacje kończyn,

do jej ujawnienia dochodzi najczęściej u osób predysponowanych genetycznie, przy współistnieniu czynników środowiskowych,

w 70% na jej rozwój mamy wpływ!

Decyduje o tym przede wszystkim styl życia jaki prowadzimy na co dzień (stosowanie zdrowej diety i regularne uprawianie aktywności fizycznej).

Zobacz jakie czynniki wpływają na powstawanie cukrzycy typu 2

mała aktywność fizyczna,

wysokokaloryczna, niezdrowa dieta,

nadużywanie alkoholu,

palenie tytoniu oraz wdychanie dymu tytoniowego,

stres,

zaburzenia rozwoju płodowego (m.in. zbyt niska lub zbyt wysoka masa urodzeniowa, przekarmienie lub sztuczne 
karmienie w pierwszych miesiącach życia),

nadmiar tkanki tłuszczowej.

Według badań przeprowadzonych przez Fundację Medicover w ramach programu PoZdro! wśród uczniów pierwszych klas szkół gimnazjalnych:

nadwagę i otyłość ma ok. 21% uczniów,

podwyższone ciśnienie tętnicze stwierdzono u (średnia)% uczniów,

dostateczną, słabą i bardzo słabą wydolność fizyczną ma ok. 65% uczniów,

wady postawy ciała ma ok. 75% dzieci.

To oznacza, że około 16% młodzieży znalazło się w grupie ryzyka cukrzycy i innych chorób cywilizacyjnych.

70% dzieci, które w wieku 10-13 lat cierpią na otyłość lub nadwagę pozostanie otyłymi lub mającymi nadwagę dorosłymi.

Ten niezwykle istotny i, niestety, narastający problem otyłości u dzieci może doprowadzić do historycznej zmiany – obecne pokolenie dzieci urodzonych po 2000 r. może żyć krócej, niż pokolenie ich rodziców.

OŚ ROZWOJU CUKRZYCY TYPU 2

nadwaga, otyłość

problemy z trzustką, nerkami

pogorszenie ostrości widzenia

amputacja kończyny ze względu na stopę cukrzycową

STOP ! Możesz temu zapobiec !

ANKIETA: CZY JESTEM W GRUPIE RYZYKA?

Pytania:

Codziennie jem posiłki regularnie - nigdy nie omijam rano śniadania: TAK/NIE

Rzadko jadam na mieście, posiłki przygotowuję w domu, ze świeżych produktów: TAK/NIE

Zawsze czytam etykiety na produktach: TAK/NIE

Unikam produktów o wysokiej zawartości cukru, soli, bądź tłuszczu (w tym szczególnie napojów wysokosłodzonych, tłustych i słodkich przekąsek oraz gotowych, przetworzonych produktów): TAK/NIE

Każdego dnia znajduję przynajmniej 30 minut na ćwiczenia lub inną formę aktywności fizycznej: TAK/NIE

Wyniki:

Brak odpowiedzi 'NIE'

Świetnie!

Twoje codzienne nawyki znacznie zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu 2. Taki styl życia oraz regularne badania pozwolą Ci zachować zdrowie i cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata!

Do 2 odpowiedzi 'NIE'

Jest nieźle!

Warto jednak wprowadzić drobne zmiany nawyków, aby jeszcze lepiej zadbać o zdrowie. Pamiętaj, że prawidłowa dieta i odpowiednia dawka aktywności fizycznej pozwalają uniknąć zachorowania na cukrzycę typu 2 i cieszyć się dobrą kondycją przez długie lata!

Powyżej 2 odpowiedzi 'NIE'

Uwaga!

Twoje codzienne nawyki mogą w szybkim tempie doprowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2! Zadbaj o prawidłową dietę i odpowiednią dawkę aktywności fizycznej, a także zrób badania profilaktyczne. Pamiętaj, że w 70% masz wpływ na swoje zdrowie – zareaguj nim będzie za późno!

Nadmierna masa ciała u dzieci i młodzieży...

...bardzo często ma negatywny wpływ na wyniki w nauce i stanowi przeszkodę w dążeniu do sukcesów, a także determinuje kontakty towarzyskie w grupie rówiesniczej.

EFEKTY:

- średnia długość życia krótsza o 10 %,
- zarobki niższe o 18%,
- wzrost wydatków na leki na receptę o 80%,
- spadek jakości życia prywatnego

cukrzyca-skutki-otylosci

Najczęstsze symptomy cukrzycy typu 1:

  • wzmożone pragnienie,
  • częste i w zwiększonej ilości oddawanie moczu,
  • osłabienie i zmęczenie,
  • wzmożona senność,
  • pojawienie się zmian ropnych na skórze
+ Jesteś tym, co jesz

Szybkie tempo życia i powszechna dostępność żywności sprawiły, że często sięgamy po produkty spożywcze bezrefleksyjnie i mechanicznie. Nie czytamy etykiet, kierujemy się wyłącznie kolorem opakowania lub zasłyszaną reklamą.

Jemy wysokoprzetworzone i wysokoenergetyczne produkty żywnościowe, zawierające bardzo dużo soli, cukru i tłuszczów, a także sztucznych składników poprawiających ich smak i zapach.  Nie dostarczają one za to prawie w ogóle lub niewielką ilość wartości odżywczych tj. białko, witaminy czy minerały. W ten sposób zamiast zdrowo budować swoje ciało, co najwyżej je otłuszczamy.

Konsumpcja gotowych potraw, słodyczy i tzw, żywności śmieciowej typu fast food stale rośnie, a wraz z nią epidemia nadwagi i otyłości.

SPOŻYCIE CUKRU W LATACH 50-60 -TYCH I TERAZ

Teraz = ok. 50 kg na osobę rocznie
Lata 50-60-te = ok 5 kg na osobę rocznie

Czy wiesz, że?

Cukier uzależnia nasz organizm podobnie jak alkohol czy papierosy. Powoduje też zmiany w mózgu podobne do tych, wywołanych przez długotrwałe zażywanie narkotyków.

Powody, dla których jemy słodycze:

zajadanie stresu i chandry,

szybkie poprawienie nastroju,

w nagrodę,

dla relaksu,

z nudy

UWAGA!

Prawie 40% dorosłych Polaków zjada coś słodkiego co najmniej 5 razy w tygodniu, a 11% siega po słodycze nawet kilka razy dziennie.

Czy wiesz, w jakich produktach znajdziesz cukier?

pieczywo, jogurty naturalne, produkty typu fit i light, serki , gotowe wyroby garmażeryjne, kolorowe słodkie napoje, wody smakowe, dżemy, soki, owoce, miody

Warto czytać etykiety na produktach!

Zwróć uwagę na nazwy substancji słodzących – nie tylko cukier szkodzi zdrowiu!

+ Społeczeństwo trzech foteli

Brak ruchu to jeden z większych problemów we wspólczesnym świecie. Przez mechanizację i komputeryzację codziennych czynnośći  staliśmy się społeczeństwem trzech foteli – w domu, w samochodzie/autobusie, w pracy/szkole.

Kiedy spędzamy czas w pozycji siedzącej?

jedząc posiłki w ciągu dnia,

jadąc do pracy lub szkoły,

w pracy/szkole,

podczas odrabiania lekcji,

podczas uroczystości rodzinnych,

w chwilach relaksu, przed komputerem dla rozrywki – portale społecznościowe, chaty, gry komputerowe,.

Czy wiesz, że?

Większość osób spędza 70% dnia w pozycji siedzącej. Sama praca sprawia, że podczas całego życia siedzimy około 10 lat. To nie jest naturalne dla naszego organizmu. Ruch, sport i każda aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem, aby utrzymać go z zdrowiu.

Dowiedz się jak aktywniej spędzać czas każdego dnia:

Jeżdżę windą min. 1 raz dziennie

Podpowiedź

Zamień windę na schody!

Do pracy dojeżdzam autem

Podpowiedź

Postaw samochód dwie ulice dalej i przejdź przynajmniej 500 m przed i po pracy piechotą

Do pracy dojeżdzam autobusem

Podpowiedź

Wysiądź 1-2 przystanki wcześniej i wsiądz 1-2 przystanki dalej; odległość między przystankami średnio wynosi od 300-500 m

8 godzin dziennie pracuję przed komputerem

Podpowiedź

Co godzinę zrób przerwę, wstań, zrób kilka skłonów i ćwiczeń rozciągających

Weekendy spędzam na proszonych obiadach z rodziną

Podpowiedź

Zamiast zasiadać za stołem, umówcie się na spacer do parku

Czym tłumaczymy sobie brak czasu na  aktywność fizyczną?

  • pracą,
  • szkołą,
  • obowiązkami domowymi,
  • ciągłym zmęczeniem.
CO MOŻEMY ZROBIĆ? DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!
+ Chcę przeciwdziałać!

DBAJ O ODPOWIEDNIĄ ILOŚĆ I JAKOŚĆ SNU

Sypiaj ok. 8 h, co najmniej 2 godziny po wieczornym posiłku

UNIKAJ DYMU PAPIEROSOWEGO

BADAJ SIĘ REGULARNIE

cukrzyca-chce-przeciwdzialac-v2

Nasze zdrowie zależy w 70% od nas samych. Weźmy za nie odpowiedzialność!

Zlecone przez Marca Lalonde’a badania, których celem było sprawdzenie, co wpływa na nasze zdrowie, dowiodły, że aż w 70% mamy kontrolę nad tym, jak się będziemy czuli dzisiaj, jutro i za kilkadziesiąt lat.

Aktywność fizyczna i odpowiednia dieta to aż 50% szans na prawidłowy rozwój i wysoką jakość życia w przyszłości, bez konieczności ciągłego leczenia się. Gdy dodamy do tego czynniki środowiskowe, mamy już 70% szans, aby wziąć sprawy w swoje ręce i cieszyć się pełnią życia.

Ogólnopolski Program Profilaktyki Cukrzycy i Chorób Cywilizacyjnych „PoZdro!” Fundacji Medicover skierowany jest do uczniów I klas szkół gimnazjalnych.

Jego celem jest poprawa stanu zdrowia poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2 i innych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienie świadomości na temat zdrowego trybu życia. „PoZdro!” jest jednym z największych programów w Europie pod względem planowanej ilości przebadanych dzieci.

ZOBACZ CO MOŻESZ ZROBIĆ